Vyjádření USF k "Poštovním lékárnám"

Některé byly v minulosti označeny za poměrně kontroverzní, na některé jsme si naopak zvykli a bereme je jako samozřejmé. Mnoho povyku především mezi farmaceuty způsobil poslední takový plán České pošty. Téma plnilo stránky velkých státních deníků několik dní - jednak kvůli všeobecné kontroverzi, ale především také kvůli emotivním vyjádřením ze strany odborné farmaceutické veřejnosti. Dozvěděli jsme se, že jde o "hazardování se zdravím obyvatel" nebo že také "může jít i o život" [1]. Ale pojďme zpět na začátek. Co vlastně mají nebo měly být ony Poštovní lékárny?

Pro začátek je nutno říct, že projekt České pošty byl zveřejněn ve fázi příprav. V principu vychází z existence internetových lékáren. Idea spočívá v tom, že v České republice existuje mnoho vesnic, které nedisponují lékárnou, zato zde ale funguje pobočka pošty. Je tedy z ekonomického hlediska rozumný nápad využít příležitosti a takzvaně zaplnit díru na trhu. Zde však nápad naráží na legislativní omezení prodeje léčivých přípravků, včetně těch na volný prodej, tzv. OTC přípravků. Proto Česká pošta uzavřela dohodu o spolupráci se společností Euroclinicum - zdravotnickou skupinou působící na mnoha místech České republiky provozující kliniky, laboratoře i lékárny. Záměrem tohoto plánu bylo umožnění objednávky OTC přípravku v internetové lékárně přímo na poště s tím, že bude pacientovi doručen právě Českou poštou. Plnila by tedy pozici jakéhosi mezičlánku, který by zprostředkovával příjem objednávek a jejich předávání společnosti Euroclinicum. Ta by objednávku připravila a jako způsob doručení by byla použita opět Česká pošta.

Po zveřejnění tohoto záměru se objevila vlna nevole ze strany odborníků. Nepřesnosti a místy chybějící informace také vedly k určitému informačnímu chaosu a tak se chvíli spekulovalo, jestli Česká pošta míní vydávat rovněž přípravky na lékařský předpis (což je samozřejmě zcela nemožné).

Názor, na němž jsme se s dalšími studenty v Unii studentů farmacie shodli, je takový, že jde o mediální bublinu, která si ani nezaslouží takovou pozornost. Tento záměry České pošty byl zveřejněn v době interního plánování [2] Můžeme být rádi, že odborná společnost dostala možnost se zavčas vyjádřit, nicméně nic doposud schváleno nebylo a není proto potřeba panikařit. A už vůbec ne, když odborník ví, že v takové podobě v jaké je projekt chystán se rozchází s legislativou. Především podle pokynu LEK-16 [3] vydávaného Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Ten praví, že přijímání objednávek je součástí zásilkového výdeje a ten smí provozovat pouze lékárna. Není možné za pacienta cokoli objednávat, takže ani situace, kdy by pouze pracovník pobočky za pacienta vyplňoval formulář na internetovém portálu lékárny nepřichází v úvahu.

Silná vyjádření ze strany odborné veřejnosti působila místy až příliš zaujatě a skoro jako by se z nich až vytrácelo, že zájem pacienta je nejvyšší prioritou. Je totiž pravdou, že mnoho občanů, především staršího věku, nemá na vesnicích možnost přístupu k základním léčivým přípravkům a zdravotnickým prostředkům. Místo toho, aby se odborná společnost snažila tento problém řešit, často haní snahy o řešení - byť jsou to snahy zvenčí a proto poněkud laické a naivní. Závěrem bychom mohli dodat, že většina vyjádření se týkala nebezpečí, která tkví v objednávání OTC léčivých přípravků bez konzultace s odborníkem, přičemž tento problém je zde již několik let přítomen právě v podobě internetových portálů. Zkuste si objednat přes internet třeba takový ibuprofen, nikde na vás nevyskočí velké červené okno s dotazem, jestli neužíváte warfarin.